Przewiń w lewo
Przewiń w prawo
Zwiń
Przegląd
12/2017
Widok z Koziej: Superterapia
autor: Jacek Kopciński
Widok z Koziej: Superterapia
foto: Zuzanna Waś

Na scenie przy Zamoyskiego w Warszawie pełnosprawni i całkowicie profesjonalni aktorzy Teatru Powszechnego grają w jednym przedstawieniu z niepełnosprawnymi i nieprofesjonalnymi aktorami z Teatru 21.

 

Na scenie przy Zamoyskiego w Warszawie pełnosprawni i całkowicie profesjonalni aktorzy Teatru Powszechnego grają w jednym przedstawieniu z niepełnosprawnymi i nieprofesjonalnymi aktorami z Teatru 21, ale scenariusz ich wspólnego przedstawienia w ogóle nie uwzględnia takiego podziału. Od artystów z chromosomopatią i bez wymaga się tu takiej samej precyzji, wyczulenia na partnerów i umiejętności balansowania na granicy fikcji i rzeczywistości, charakterystycznej dla formuły postdramatycznego performansu, którym jest Superspektakl. Wszyscy świetnie sobie radzą.


Przedstawienie zaczyna się adoracją kostiumu Batmana, prezentowanego w podświetlonej gablocie. Zachwyceni aktorzy dłuższą chwilę zastanawiają się, co dobrego zrobiliby dla świata, gdyby mogli go założyć, a do rozmowy na ten temat wciągają publiczność. Okazuje się jednak, że przebrać się nie mogą, bo im na to nie pozwala właściciel praw do tej (komiksowej i filmowej) postaci. Następuje chwilowy kryzys, z którego wszyscy wychodzą obronną ręką, bo zamiast imitować przybysza z Hollywood, postanawiają wymyślić własnych superbohaterów i wziąć się do działania. Nastrój tej dowcipnej transformacji zakłóca nieco scena głośnego odczytywania listu, przysłanego przez pracownicę polskiego oddziału amerykańskiego studia filmowego. List czyta aktor Teatru 21, ale imię i nazwisko Bogu ducha winnej kobiety podchwytują aktorzy Powszechnego, czyniąc z nich synonim krwiożerczego kapitalizmu. Podskakują przy tym i wznoszą ramiona w znajomych gestach protestu, które do złudzenia przypominają taniec…


Powszechny liże rany po Frljiciu, ale nadal walczy, a w nowych tytułach stale wraca do Klątwy. Superspektakl nie jest tu wyjątkiem. Oto w jego pierwszej części na czarnej ścianie wyświetlają się informacje o tym, jak to z powodu reakcji władz zagrożony był budżet przedstawienia, a rodzice młodych aktorów martwili się, czy nie stanie się ono nową Klątwą. Obawy mogły być uzasadnione, w części drugiej bohaterowie spektaklu zakładają przecież populistyczną partię polityczną, a młody narodowiec staje do telewizyjnego konkursu na wizerunek nowego bohatera-patrioty. Ze sceny co i raz padają też uwagi o chorej Polsce i zniewolonym kraju… Ciekawe jednak, że formułują je wyłącznie aktorzy Powszechnego, aktorzy Teatru 21 konsekwentnie zaś rozbrajają ich lęki. Widać to choćby w kapitalnej scenie przesłuchania narodowca, w której jury niespodziewanie docenia muzykalność chłopaka i daje mu o wiele więcej punktów, niż zakładał regulamin konkursu. Nie oznacza to, by którykolwiek z niepełnosprawnych artystów sympatyzował z radykalną prawicą. Rzecz w zupełnie innej wrażliwości, z jaką aktorzy Teatru 21 reagują na ludzi i świat, a także w całkowicie odmiennym pojmowaniu – i przeżywaniu! – wolności.


Na poziomie zadań scenicznych nikogo się w Superspektaklu nie faworyzuje, choć oczywiście artykulacyjnie czy ruchowo zdrowi zawodowcy mają pewną przewagę. Wyraźnie natomiast widać, że na poziomie emocji i sensów przedstawienia specjalną opieką zostali otoczeni aktorzy Teatru Powszechnego, którym goście z chromosomopatią zafundowali fantastyczną superterapię.
 

Komentarze
W najnowszym numerze
„Teatr. Krytycy” tom 2

„Teatr. Krytycy” tom 1

http://polskidramat.pl/http://centrumsztukitanca.eu/http://www.przeglad.teatrlalek.wroclaw.pl/http://www.instytut-teatralny.pl/projekty/konkurs-fotografii-teatralnej


Nasz serwis korzysta z plików cookies zgodnie z polityką prywatności i plików cookies [dowiedz się więcej]. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Zamknij