Przewiń w lewo
Przewiń w prawo
Zwiń
Przegląd
10/2020
Widok z Koziej: Nasi laureaci
autor: Jacek Kopciński
Widok z Koziej: Nasi laureaci
foto: Zuzanna Waś

Rozpoczął się nowy sezon teatralny. W maseczkach, na dystans i w uszczuplonym składzie, ale znowu siadamy na widowniach, wpatrujemy się w czarne pudełka sceny, obserwujemy, słuchamy i oklaskujemy aktorów. Jest tak jak dawniej, tylko znacznie intensywniej.


Obawialiśmy się, że publiczność odzwyczai się od teatru, tymczasem zdobycie biletu na spektakle graniczy dziś z cudem. Jasne, że przyczyniła się do tego o połowę zmniejszona liczba miejsc, jednak wyraźnie widać, że po sześciu miesiącach zamknięcia na nowo odkrywamy siłę teatru. Wyczuwają to artyści, którzy w pośpiechu zrzucają niepotrzebne kilogramy, oraz krytycy, którzy przestali komentować cudze rozmowy czy artykuły i z zapałem zabrali się za recenzowanie spektakli. Dział Po premierze w naszym miesięczniku niebezpiecznie się rozrasta i obawiam się, że w grudniu cały numer poświęcimy nowym przedstawieniom. Oby powstało ich jak najwięcej przed ponownym atakiem wirusa!
Uważnie obserwujemy początek nowego sezonu, jednocześnie podsumowując ten stary, z konieczności skrócony. W wakacje opublikowaliśmy naszą doroczną ankietę, a w październiku ogłaszamy nazwiska laureatów naszych nagród.


I tak za najlepszą reżyserię Nagrodę im. Konrada Swinarskiego otrzymał Mariusz Treliński, który w Roku Moniuszkowskim zainscenizował Halkę z Piotrem Beczałą w roli Jontka. Akcję narodowej opery Treliński sprytnie przeniósł w lata siedemdziesiąte XX wieku do hotelu Kasprowy, w którym bawiła ówczesna elita finansowa. W istocie jednak przypomniał, że w dzisiejszym świecie bogaci znowu pobierają się tylko z bogatymi, a ochrona rodzinnych fortun stanowi podstawę polityki małżeńskiej ludzi najlepiej sytuowanych.


Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą rolę kobiecą odbierze natomiast Eliza Borowska, która zagrała w spektaklu Wszystko płynie wyreżyserowanym przez Janusza Opryńskiego. Jest to kolejny odcinek jego rosyjskiego cyklu, opartego na tekstach wybitnych prozaików, którzy pytają o granice zła, nieszczęścia i ludzkiej biedy. Wasilij Grossman jako pierwszy opisał Wielki Głód na Ukrainie, a zadaniem Borowskiej stało się wypowiedzenie niewypowiadalnego. Aktorka stosuje różne techniki scenicznego dystansu, by na koniec zaświadczyć o ludzkim bólu w sposób najintymniejszy z możliwych, nie wstydząc się łez.


Z kolei Jacek Braciak w świetnej komedii społecznej Wstyd Marka Modzelewskiego przykuwa uwagę rzadką dziś rolą mężczyzny inteligentnego, taktownego i wyrozumiałego dla innych. Wraz z żoną i rodzicami jego niedoszłej synowej znalazł się w sytuacji naprawdę żenującej, ale tylko on wstydzi się za słowa i czyny, które przestały już kompromitować dzisiejszych Polaków.


Nagrodę Specjalną nasza redakcja przyznała w tym roku profesor Annie Kuligowskiej-Korzeniewskiej za przywracanie pamięci o teatralnej kulturze polskich Żydów. Kto choć raz zetknął się z Panią Profesor, w każdym zdaniu jej znakomitej książki Polska „Szulamis” słyszy głos badaczki: wnikliwej, pracowitej, mądrej, wyważonej, całkowicie pochłoniętej przeszłością teatru, a przecież obecnej na każdej ważnej premierze i towarzyszącej swoim komentarzem współczesnym artystom. Fenomen rzadki, warty podkreślenia.
 

Komentarze
W najnowszym numerze
„Teatr. Krytycy” tom 2

„Teatr. Krytycy” tom 1

http://polskidramat.pl/https://www.fundacjaperforma.com/rozmowy-z-artystamihttps://www.adit.art.pl/https://cialoumysl.pl/kalendarium/?f=performing-europe-2020https://festiwalprapremier.pl/pl/


Nasz serwis korzysta z plików cookies zgodnie z polityką prywatności i plików cookies [dowiedz się więcej]. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Zamknij