Przewiń w lewo
Przewiń w prawo
Zwiń
Przegląd
5/2018
Hindełe, siostra Sztukmistrza
autor: Jarosław Cymerman
foto:

Tytułowa postać to Hindełe Ester Kreitman – mało znana siostra Isaaca Bashevisa Singera, noblisty, jednego z najwybitniejszych pisarzy tworzących w języku jidysz, autora między innymi Sztukmistrza z Lublina. Podobnie jak jej bracia – wspomniany Isaac oraz Israel Joszua – także zajmowała się literaturą, tyle że w przeciwieństwie do nich nie doczekała się powszechnego uznania. Zmarła w 1954 roku w Londynie, pod koniec życia zmagając się z chorobą psychiczną.


Na kanwie tej biografii Patrycja Dołowy stworzyła sztukę o kobiecie, która przełamując opór tradycyjnej chasydzkiej rodziny, próbuje wybić się na niezależność i szuka sposobu, by wyjść z cienia dziadka, rodziców, wreszcie braci. Snując tę opowieść, Dołowy zupełnie niepotrzebnie włączyła w nią współczesny kontekst. Rozmowy kobiet zamkniętych w szpitalu psychiatrycznym, przypominające kawiarniane pogaduszki koleżanek o problemach z facetami, mają się bowiem nijak do trudności, jakie musiała przezwyciężyć Hindełe, by wyrwać się z mentalnego świata chasydzkiego sztetlu.


Passini umieścił tę historię w przestrzeni wypełnionej książkami. Ściany i podłogi sceny wyłożone zostały zebranymi specjalnie w tym celu tomami. Nie obyło się bez kontrowersji – jedna z pracownic technicznych odmówiła pracy nad scenografią, nie chcąc w jej trakcie niszczyć książek, i dziś już nie pracuje w teatrze. Poruszający się wśród stert woluminów i wydartych kart aktorzy przypominają, że cała wspomniana trójka rodzeństwa Singerów – tworząca w języku jidysz – zapisała swoje doświadczenia w książkach, które w oryginale coraz mniej osób rozumie, tym samym nie są one w stanie ocalić ich doświadczenia i opisywanego przez nich świata.


Przedstawienie się dłuży, momenty teatralnych czarów Passiniego zdarzają się zdecydowanie za rzadko – w ich wywoływaniu przeszkadza zresztą nie najlepszy tekst Patrycji Dołowy. Nie pomaga też pojawiająca się nie wiadomo skąd i po co w postaci projekcji Dżoana Krupa opowiadająca o Singerze jako ważnym obrońcy zwierząt. W pamięci zostaje przede wszystkim znakomity Daniel Dobosz jako podstarzały Isaac Bashevis Singer oraz milcząca przez większość przedstawienia sędziwa, umierająca Hindełe grana przez Ninę Skołubę-Urygę.

 

Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie
Hindełe, siostra Sztukmistrza Patrycji Dołowy
reżyseria Paweł Passini
premiera 16 grudnia 2017

 

Komentarze
W najnowszym numerze
„Teatr. Krytycy” tom 2

„Teatr. Krytycy” tom 1

http://polskidramat.pl/centrumsztukitanca.eu


Nasz serwis korzysta z plików cookies zgodnie z polityką prywatności i plików cookies [dowiedz się więcej]. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Zamknij